Cele ogólne : - rozwijanie zdolności kojarzenia , pobudzanie inwencji twórczej wdrażanie do oryginalności myślenia
Cele szczegółowe : - projektuje i wykonuje postać fantastyczną, zgodnie współpracuje w grupie
Metody : słowna, praktyczna
Formy : zbiorowa, zespołowa
Pomoce : paczka, w której znajdują się kartki papieru, list do trolli napisany przez nauczyciela, kartki z „tajemniczymi rysunkami”, ołówki, pisaki, kreski
Przebieg zajęć :
I Rozgrzewka integrująca klasę.
1. powitanie w kole „witam te osoby które...” 2. Dokończ zdanie: „Czuję się jak ...” 3. Zabawa ruchowa „ Rób tak, nie rób tak”.
Dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel wykonuje jakieś ruchy, mówiąc :” „ rób tak”, ,,nie rób tak”. Zadaniem dzieci jest naśladowanie nauczyciela , jeżeli usłyszą słowa ”rób tak”. Gdy nauczyciel wypowie słowa „nie rób tak”, uczniowie muszą stanąć na baczność, mimo, że nauczyciel wykonuje ruchy. Dzieci, które wtedy naśladują nauczyciela odpadają z zabawy.
4. Sztafeta rysunkowa „Dorysuj coś”.
Dzieci siedzą w kole. Każde otrzymuje kartkę i ołówek. Na sygnał nauczyciela każde dziecko rozpoczyna rysowanie. Na kolejny sygnał dzieci przekazują niedokończony rysunek swojemu koledze z prawej strony, poczym ten dorysowuje kolejny fragment. Zabawa trwa dotąd aż każde dziecko otrzyma swoją kartkę, na której rozpoczęło rysowanie. Następnie dzieci proponują tytuły rysunków, które powstały.
II Ćwiczenia twórcze
1 Nawiązanie do tematu
Nauczyciel mówi : „wyobraźcie sobie, że do naszej klasy wszedł jakiś tajemniczy człowiek. Zastanówcie się i powiedzcie, o co zapytalibyście tę dziwną postać? Każdy może zadać tylko jedno pytanie . Dzieci proponują pytania. Nauczycielka mówi : „ A wiecie dlaczego was o to pytam? Otóż, wyobraźcie sobie, że dzisiaj, gdy szłam do szkoły, podszedł do mnie jakiś dziwnie wyglądający człowiek. Zaczął mówić niezrozumiałym językiem. Nie mogłam nic zrozumieć. Człowiek wręczył mi tę oto paczkę. Na pewno jesteście bardzo ciekawi, co jest w tej paczce ? To rozpakujmy.
2. Dzieci oglądają przysłane w paczce rysunki.
Nauczycielka czyta tajemniczy list :
Drogie dzieci ! Jesteśmy małymi człowieczkami. Nazywamy się trolle. Mieszkamy w podziemiach wielkiego zamczyska . Nasze życie było pełne miłości i wzajemnego zaufania. Niestety, ostatnio w zamku pojawił się zły czarownik, który kazał się nam, wyprowadzić. Nie wiedzieliśmy, co ze sobą zrobić i postanowiliśmy porozmawiać z czarownikiem. Wysłaliśmy naszego Trollokróla. Okazało się, że czarownik zgadza się na nasze pozostanie, ale pod pewnym warunkiem. Przekazał nam „ tajemnicze rysunki” i zażądał, abyśmy, dokończyli je tak, aby na każdym powstał jakiś ciekawy rysunek. Mamy z tym pewne problemy i dlatego postanowiliśmy zwrócić się do Was o pomoc. Prosimy, pomóżcie nam, od tego bowiem zależy nasze dalsze wspaniałe życie Łączymy pozdrowienia . trolle
3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy, rozkłada na wykładzinie czyste kartony i przekazuje każdej grupie dwa niedokończone rysunki. Dzieci przerysowują przysłane przez trolle fragmenty rysunków i kończą je.
4. Na koniec odbywa się prezentacja wykonanych rysunków. Uczniowie przedstawiają swoje rysunki i wymyślają do nich tytuły
III Zakończenie
Uczniowie siedzą w kręgu i wypowiadają się na temat odczuć, jakich doznali podczas odbytych zajęć.
mgr Bożena Bujnowska - nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 5 w Hajnówce
|